Quan la
història l’ escriuen els vencedors i la beneeixen els seus fills, fins i tot
els “progres”, i s’enganya a la gent de bona fe i se li diu que no existeixen
més opcions i es vota una constitució monàrquica sota el signe de la llarga
transició, la injustícia és omnipresent. Quan aquesta història oficial persisteix
i resisteix el temps, la suposada democràcia, les pressions internacionals en
compliment dels drets humans, blindada amb lleis de punt final, és un crim.
Quan aquesta història es continua explicant, si s’explica i breument, a les
escoles, instituts i universitats de forma interessada en la línia de la
correcció política oficial, en la no veritat, amb ulls de reconciliació que es
miren al mirall de l’oblit. Quan les veus informants beuen de les mateixes
fonts d’on venen totes les informacions que arriben a aquesta societat
mediatitzada pel capitalisme manipulador, que no dóna a conèixer més que, amb
sort, els fets. Quan es fa així perquè no és útil a l’establishment explicar
els antecedents, els motius, les raons dels antifeixistes. Quan passa tot això
és un insult per a tots nosaltres perquè ens tracten com babaus.
És la
negació històrica i política. El dia 27 d’aquest mes es recorda
internacionalment les víctimes de l’Holocaust entre les quals va haver-hi uns
5.000 antifeixistes de l’estat espanyol, dada poc coneguda encara. Ningú
s’atreviria a treure-li importància al genocidi comès pels nazis. L’holocaust
dels defensors de la república, l’extermini franquista, no té cap dia per
recordar-ho.
Moltes
consciències estan adormides perquè s’han cregut la propaganda de què l’oblit
és sinònim de pau i estabilitat, com si la veritat i la justícia fossin
companyes de l’enfrontament. Ja ho va dir fins i tot la directora de TV3 en seu
parlamentària, que els catalans no estàvem preparats per a veure un documental
sobre la república i la monarquia, que ja porta més de tres versions i potser
quan s’ajusti a la història oficial es podrà emetre, quan la còpia s’assembli a
l’original com un ou a una castanya. Terribas va dir: “Aquesta peça
(documental) no respon als criteris necessaris perquè la gent pugui extreure el
seu propi criteri sobre aquest tema". Sense comentaris.
Quan es
dóna per bo que la societat ha de ser desigual, que hi ha rics que ho són
perquè ho eren els seus pares i els seus avis i també ho seran els seus fills,
que és inevitable i per tant normal que hi hagi pobres, que la gent passi gana
i no tingui sostre, que l’Església tingui poder econòmic, polític i moral i
sigui propietària de l’educació i la sanitat. Quan la terra ve donada per la
sang, la blava secular que la posseeix i la vessada pel que la treballa. Quan
el poder està en mans del privilegiat i el cap d’aquesta piràmide és una
corona. Quan el poble que no té res, ni feina, si el patró no vol. Quan s’ha de
passar pel llit del burgès o del noble per poder ser explotada i portar pa als
teus fills. Quan passa tot això i estàs del costat del gruix de la població,
que depèn de l’estat d’ànim del terratinent, l’empresari o el mossèn, com va
estar el teu pare i el teu avi i veus que venen temps de drets i canvis, de
sentir-te un ésser humà, no un esclau, sinó un ciutadà, quan penses que els
teus fills s’educaran i viuran millor que tu i t’ho volen prendre tot, no et
queda altre remei que sortir a defensar el futur dels teus. Això no és un acte
criminal és justícia, justícia social. Per això no es pot equiparar la seva
lluita amb la violència salvatge dels que es van aixecar en armes contra la
democràcia per perpetuar els seus privilegis, aquells que volien continuar
tenint sota el peu el treballador, amb la boina a la mà i els ulls mirant la
terra que mai seria seva. Per això no es pot parlar de bàndols en igualtat de
condicions, sense adjectius que els diferenciïn, no tan sols perquè el fet de
ser demòcrata t’ho impedeix, ja que no deus fer cap concessió al feixisme, sinó
perquè moralment és una perversió.
Llavors
com és possible que encara es parli d’una guerra civil, d’una guerra entre
germans? Una guerra que sembla va sortir del no-res, en el millor dels casos,
ja que encara s’ha de sentir que el cop d’estat estava justificat perquè
regnava el caos, cosa totalment incerta. El “conflicte” de la Memòria es vol
tancar només amb l’enterrament de les víctimes sense cap més adjectiu, sobretot
si han de dur una creu al seu fèretre. Un “conflicte” que es pensava que
ignorant-lo desapareixeria i que té com única sortida acceptable la
reconciliació, donar-se la ma i aquí no ha passat res, perquè tothom va matar.
Potser per això el nou director del Memorial Democràtic és un especialista en
resolució de conflictes. Llàstima que no es tracti d’un conflicte sinó només
d’ajustar-se a la llei internacional, de justícia, de donar i de fer justícia i
prou. Ni perdons, ni reconciliacions, no estem en una església sinó en un estat
de dret que no deixa de caminar tort per sobre de les nostres víctimes.
El fet que
el Guernica de Picasso estigui en un museu de Madrid amb nom de reina, que es
pugui representar La casa de Bernarda Alba de Lorca o que es puguin fer
recitals amb els poemes de Miguel Hernández o es cantin els poemes d’Antonio
Machado no té cap valor, ni guareix cap ferida, ni és símbol de què ja hem
passat pàgina. No té cap valor si el quadre no es pot exposar a la població de
Gernika amb les fotos al seu costat de la ciutat bombardejada i els morts pels
carrers, si al final de l’obra no surt el director a explicar que Lorca va ser
assassinat pels colpistes a la seva Granada, si al principi del recital no es
diu que Hernández va escriure al seu fill las Nanas de la Cebolla a la presó
franquista d’on no va sortir i si el cantant no recorda que Machado no va poder
caminar més enllà del seu breu exili francès on va morir malalt i de pena. No
es pot buidar la icona de contingut.
De quina
veritat parlem quan Manuel Fraga Iribarne quedarà a la història oficial com un
polític espanyol pare de la Constitució espanyola, fundador d’un partit
“democràtic”, diputat, president de la Xunta de Galícia i senador? No sortirà
als llibres com a part de l ‘aparell franquista còmplice dels crims de la
dictadura en les persones de Julián Grimau, Joaquín Delgado y Francisco
Granados, responsable dels fets de Vitòria on van ser assassinats cinc
treballadors. Ha mort al seu llit, com el dictador, sense que la justícia
truqui a la seva porta, ni la jutgessa argentina hagi arribat a temps perquè
també puguem llegir a la seva biografia que va ser jutjat.
Si es
continua amb aquesta idea de la història i es continua transmetent, quina
justícia tindran les víctimes del franquisme, sobretot aquelles que van ser-ho
en el període del 17 de juliol del 36 a l’1 d’abril del 1939? Són víctimes
d’una guerra? No, són víctimes del feixisme repressor que va començar
l’aniquilament del lleial a la República el mateix dia del cop d’estat feixista
a Melilla. Els morts del llavors protectorat són les víctimes més oblidades;
allà no hi va haver guerra, a Galícia i Navarra tampoc, només milers
d’assassinats. A l’agost del 36 ja eren milers els consells de guerra que
condemnaven a mort per adhesió a la rebel·lió als defensors de la democràcia,
condemnes executades amb devoció i eficiència, que van escampar la sang de les
víctimes pel mapa de les conquestes dels generals assassins de Franco. Aquestes
víctimes no es poden diluir en un període de guerra i formar part d’una
estadística de baixes bèl·liques, també són víctimes del franquisme que
reclamen veritat, justícia i reparació.
La
injustícia sembla no tenir final, ens volen fer arrossegar el complex de
víctima i ens passen per sobre mentre ens barren el pas. Ens volen tancar a les
hemeroteques com a part d’un passat que els fa nosa perquè potser en aquests
temps de crisis de tota mena el nostre missatge, la veu de les lluitadores i
lluitadors antifeixistes és més actual que mai i creix proporcionalment a les
mesures que els governs ens imposen per la llei “del ordeno y mando por vuestro
bien” com va fer el dictador.
No som
passat, som present i futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada